Joi, 25 aprilie 2024, ora 10:00, Institutul Francez, str. IIC Brătianu, nr. 22
De ce sa mergi?
11 aprilie – 18 mai 2024 | La Cave | Institutul Francez (str. IIC Brătianu 22, Cluj-Napoca)
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17 *Program special de Noaptea Muzeelor: 18 mai 2024, 18.00-24.00
Artiști: Mircea But, Tudor Ciurescu, Radu Comșa, Marta Mattioli, Sarah Muscalu, Răzvan Năstase, Radu Pandele, Christian Roncea, Ana Maria Szöllösi, Matei Țigăreanu
Directed by: 𝗛𝗼𝗿𝗮𝘁̗𝗶𝘂 𝗟𝗶𝗽𝗼𝘁
În semiotică termenul-concept „umwelt” – împrumutat din biologie ca alternativă la generalul mediu înconjurător, desemnând lumea experiențelor în care un organism ființează, alegând și operându-și acțiunile – vine să descrie imboldul biologic care stă la baza totalității rețelelor de comunicare și a sistemelor de semne aparținând conștiinței umane. Umwelt-ul denotă un model intern, rețelistic în organizarea individuației, fiind suma tuturor proceselor experienței codificate în semn.
În această generică coajă teoretică, zece artiști reprezentativi celor patru centre regionale sunt invitați să imagineze spațiul mărginit al unor cutii din carton, dimensiune 70 x 40 x 40 cm, așezate modular ca în structură egalitară de fagure eusocial, în mini clustere informaționale ce conțin semne specifice operei și identității lor. Formal, cutia reprezintă cea mai mică unitate, celula, iar prin extensie macro, spațiul cuadratură ca refugiu de orice fel, fie casă, fie instituție. Spațiul definit de membrană, centrală abiogenezei și sistemelor de orice funcțiune, ca îngrăditură în față tribulațiilor oscilatoare ale vidului extern, așezând entropie și conservând energie.
Tipologia sa instituțională nu este, însă, străină modelelor expoziționale tip ale unei galerii sau de alura depozitului cu tranzitul produselor sale. La scara discursivă redusă și impusă, amintește de presiunea pronunțată a comunicărilor corporate, unde se cer mini statement-uri controlabile. O tranziție generală spre formate tot mai reduse în transmisia informațiilor, de la cele 20 min. TedTalk, la cele 5 sec. TikTok.
Ca autonomie a actului artistic, cutia este o dioramă construită din obiecte și materiale tranzitive. Este cutia-vitrină-arhivă, cea care o înlocuiește pe acea plată a oglindirii din spațiului pasiv al artei clasice. Poate, cub misterios ca procesorul cu operațiile sale invizibile, ascunse de ochii anatomici, asemeni unei cutii-negre informaționale care creează lumi alternative, însă, valabile.
25.04 Expozitie: Umwelt
Expozitie: Umwelt
Joi, 25 aprilie 2024, ora 10:00, Institutul Francez, str. IIC Brătianu, nr. 22
De ce sa mergi?
11 aprilie – 18 mai 2024 | La Cave | Institutul Francez (str. IIC Brătianu 22, Cluj-Napoca)
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17
*Program special de Noaptea Muzeelor: 18 mai 2024, 18.00-24.00
Artiști: Mircea But, Tudor Ciurescu, Radu Comșa, Marta Mattioli, Sarah Muscalu, Răzvan Năstase, Radu Pandele, Christian Roncea, Ana Maria Szöllösi, Matei Țigăreanu
Directed by: 𝗛𝗼𝗿𝗮𝘁̗𝗶𝘂 𝗟𝗶𝗽𝗼𝘁
În semiotică termenul-concept „umwelt” – împrumutat din biologie ca alternativă la generalul mediu înconjurător, desemnând lumea experiențelor în care un organism ființează, alegând și operându-și acțiunile – vine să descrie imboldul biologic care stă la baza totalității rețelelor de comunicare și a sistemelor de semne aparținând conștiinței umane. Umwelt-ul denotă un model intern, rețelistic în organizarea individuației, fiind suma tuturor proceselor experienței codificate în semn.
În această generică coajă teoretică, zece artiști reprezentativi celor patru centre regionale sunt invitați să imagineze spațiul mărginit al unor cutii din carton, dimensiune 70 x 40 x 40 cm, așezate modular ca în structură egalitară de fagure eusocial, în mini clustere informaționale ce conțin semne specifice operei și identității lor. Formal, cutia reprezintă cea mai mică unitate, celula, iar prin extensie macro, spațiul cuadratură ca refugiu de orice fel, fie casă, fie instituție. Spațiul definit de membrană, centrală abiogenezei și sistemelor de orice funcțiune, ca îngrăditură în față tribulațiilor oscilatoare ale vidului extern, așezând entropie și conservând energie.
Tipologia sa instituțională nu este, însă, străină modelelor expoziționale tip ale unei galerii sau de alura depozitului cu tranzitul produselor sale. La scara discursivă redusă și impusă, amintește de presiunea pronunțată a comunicărilor corporate, unde se cer mini statement-uri controlabile. O tranziție generală spre formate tot mai reduse în transmisia informațiilor, de la cele 20 min. TedTalk, la cele 5 sec. TikTok.
Ca autonomie a actului artistic, cutia este o dioramă construită din obiecte și materiale tranzitive. Este cutia-vitrină-arhivă, cea care o înlocuiește pe acea plată a oglindirii din spațiului pasiv al artei clasice. Poate, cub misterios ca procesorul cu operațiile sale invizibile, ascunse de ochii anatomici, asemeni unei cutii-negre informaționale care creează lumi alternative, însă, valabile.
Citeste si
2.04 Expozitie: 𝗔𝗻 𝗔𝗜 𝗪𝗮𝗹𝗸𝘀 𝗜𝗻𝘁𝗼 𝗮 ...
31/03/2024
26.03 Expozitie: Dinos and sea monsters
25/03/2024
1-31.03 Expozitie: Dinos and sea monsters
27/02/2024
31.12 Expozitie: Galeria de Artă Națională 2023
28/12/2023